Youngtimer czy oldtimer? Zasady klasyfikacji klasyków.
2021-12-09

Kiedy opłaca się rejestracja samochodu jako zabytkowy? O czym należy pamiętać, rejestrując samochód jako zabytkowy? Czy rejestracja samochodu jako zabytku, wiąże się z dodatkowymi obowiązkami ze strony właściciela pojazdu? Jaką formę rejestracji warto wybrać?

 

Na początek sprawdźmy, co musimy zrobić, żeby nasz samochód został uznany za zabytkowy.

 

Kiedy samochód zostanie uznany za zabytkowy?

 

Osobą decyzyjną jest Wojewódzki Konserwator Zabytków. Dokonuje on wpisu auta do rejestru zabytków ruchomych na podstawie otrzymanych dokumentów. Oczywiście, może odmówić wpisania auta do rejestru.

  • Wojewódzki Konserwator Zabytków musi otrzymać kartę ewidencyjną zabytków ruchomych techniki, którą sporządza rzeczoznawca samochodowy.

 

Jakie są typowe warunki, które pozwalają zakwalifikować pojazd jako zabytkowy?

 

Pojazd, czyli nie tylko samochód, ale również autobus, auto ciężarowe, przyczepę albo motocykl. Pojazd musi mieć minimum 25 lat (na terenie województwa mazowieckiego minimum 30 lat) i od 15 lat nie może być produkowany. Jeśli na terenie danego województwa jest wiele pojazdów zabytkowych danej marki, które spełniają powyższe kryteria, Wojewódzki Konserwator Zabytków może odmówić uznania kolejnego pojazdu za zabytkowy. Samochód może być młodszy, niż ustawowe 25 - 30 lat. Ale musi dokumentować ważny etap historii dla motoryzacji (np. unikalne rozwiązanie techniczne). Może być to też auto wyprodukowane w bardzo małej liczbie. W takim przypadku może być konieczna wizyta u rzeczoznawcy samochodowego.  Auto musi mieć większość oryginalnych części. To oczywiste, że nie ma samochodów, które są w 100 procentach oryginalne ze względu na to, że pojazd się zużywa. Auto musi mieć zachowane 75% oryginalnych części (w głównej mierze chodzi o podwozie i układ napędowy). Auto musi mieć większość oryginalnych części. To oczywiste, że nie ma samochodów, które są w 100 procentach oryginalne ze względu na to, że pojazd się zużywa. Dopuszczalne są pewne przeróbki. Np. auto zabytkowe może mieć instalację gazową i wcale nie musi to być instalacja fabryczna.

 

Rejestracja samochodu na zabytkowy - jakie minusy?

 

Rejestracja auta jako zabytkowe ma sporo plusów. Ale są też minusy. I od nich zaczniemy. Ubezpieczenie OC dla samochodu klasycznego jest droższe, niż dla auta standardowego. Zapewne dzieje się tak dlatego, że auto zabytkowe ma większą wartość od standardowego, nowoczesnego pojazdu. Samochód zabytkowy jest też bardziej "niebezpieczny" dla kierowcy i pasażerów, bo np. nie ma na wyposażeniu współczesnych systemów bezpieczeństwa (np. poduszek powietrznych, aktywnych systemów bezpieczeństwa, jak ABS itd.). Wyższa cena ubezpieczenia dla aut klasycznych jest też spowodowana tym, że tylko nieliczne firmy ubezpie-czeniowe mają w swoich ofertach ubezpieczenia dla aut klasycznych.

W większości przypadków nie można skorzystać z zakupu ubezpieczenia samochodowego direct, czyli sprzedawanego przez internet (a zatem tańszego). Większość firm ubezpieczeniowych, które chcą ubezpiecza auta zabytkowe, wymaga opinii rzeczoznawcy. Wielu ubezpieczycieli stosuje wysokie ceny OC, aby zniechęcić właściciela auta do zakupu ubezpieczenia (w ten sposób firmy bronią się przed sprzedażą ubezpieczenia, bo zgodnie z prawem, nie mogą jej nikomu odmówić). Ubezpieczyciel może odmówić sprzedaży ubezpieczenia AC. Samochód z żółtymi tablicami bardziej "rzuca się w oczy". To może być uciążliwe dla osób, które chcą utrzymać swoje hobby w dyskrecji.

Żółte tablice mogą przyciągnąć złodzieja, który zechce ukraść auto. Warto pamiętać, że samochody sprzed 1980 roku nie miały numeru VIN, co utrudnia poszukiwanie i identyfikację auta. Auto zabytkowe może być też skradzione i sprzedane na części. Części zamienne do wielu modelu aut klasycznych mogą być bardzo drogie i bardzo poszukiwane na rynku. Samochód zabytkowy wymaga szczególnej ochrony przed złodziejami. Samochód zabytkowy trzeba również chronić przed warunkami atmosfery-cznymi oraz przed wszelakiego typu uszkodzeniami. Samochód zabytkowy podlega ustawowemu obowiązkowi opieki nad zabytkami. Właściciel auta musi tego obowiązku przestrzegać. Zaniedbanie pojazdu, wpisanego do rejestru zabytków, może zakończyć się karą grzywny, albo nawet więzienia.

W razie konieczności naprawy, wolno używać przede wszystkim części oryginalnych. A te mogą być bardzo drogie w przypadku niektórych modeli. Części nieoryginalne mogą stanowić 25% całości samochodu (mogą być to np. elementy eksploatacyjne: opony, filtry itd.).

W przypadku aut o wartości wyższej niż 32tys. zł i w przypadku aut starszych, niż 50 lat, należy poinformować Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków o chęci wyjazdu. Można uzyskać jednorazowe pozwolenie na czasowy wywóz zabytku za granicę, albo wielokrotne pozwolenie.

 

Rejestracja auta jako zabytkowy - plusy

 

Standardowy samochód musi każdego roku przechodzić badania techni-czne. Musi mieć także wykupione ubezpieczenie OC. Nawet wtedy, gdy nie jest używany. Brak ciągłości ubezpieczenia OC (nawet 3 - dniowy) wiąże się z wysokimi karami.

 

ymczasem, jeśli nasze auto zostanie uznane za zabytkowe, nie musi przechodzić corocznychbadań technicznych. Nie trzeba też wykupywać ubezpieczenia OC, jeśli pojazd nie porusza się po drogach publicznych. W przypadku samochodu klasycznego, uznanego za zabytkowy, ubezpieczenie OC wykupuje się tylko wtedy, gdy auto porusza się po drogach publicznych. Jeśli pojazd stale znajduje się np. w garażu, albo na wystawie, nie potrzebuje ubezpieczenia OC.

Ubezpieczenie OC dla "klasyka" można kupować na krótszy okres, niż na rok. To ważne, bo np. auto klasyczne może być użytkowane sezonowo (np. tylko latem, przez 3 miesiące). Prawo zezwala na kupowanie OC dla klasyka na okres 1 miesiąca, 3 miesięcy, albo pół roku.

 

Nie musi być ciągłości ubezpieczenia OC. W danym roku auto może mieć wykupione ubezpieczenie tylko na 1 miesiąc, albo 2 razy na 3 miesiące. Tylko na ten czas, w którym poruszało się po drogach publicznych. Samochód nie musi przechodzić badań technicznych w Stacji Kontroli Pojazdów. To prawda, ale tylko wtedy, gdy nie jest on wykorzystywany do celów zarobkowych. Jeśli np. auto klasyczne służy jako pojazd do przewozu pasażerów, albo jako auto do ślubu, musi mieć aktualne badanie techniczne.

 

Na szczęście, jeśli wymagane są badania techniczne, samochód klasyczny nie musi spełniać współczesnych norm emisji spalin. Auto klasyczne musi spełniać takie normy, jakie obowiązywały w latach jego produkcji. To oczywiste, że samochód klasyczny mógł nie mieć katalizatora.

 

Marka i model Pojemność Rok produkcji Warszawa Lublin Drawsko Mercedes 300E 2995 1993 850 570 420 BMW 728 2779 1984 839 589 390
Marka i model Pojemność Rok produkcji Warszawa Lublin Drawsko
Mercedes 300E 2995 1993 850 570 420
Marka i model Pojemność Rok produkcji Warszawa Lublin Drawsko
BMW 728 2779 1984 839 589 390
Silnik Czterocylindrowy Pojemność 5500 cm3 Silnik Czterocylindrowy Pojemność 5500 cm3
 
 
Dołącz do klasycznego newslettera
Zapisując się wyrażasz zgodę na nasze  Warunki