Historia Citroëna - Od fabryki kół zębatych do innowacyjnej ikony motoryzacji

Historia Citroëna to pasjonująca podróż przez stulecie innowacji. Poznaj, jak firma z polskimi korzeniami stała się symbolem francuskiej motoryzacji i kreatorem przełomowych rozwiązań technicznych.

Rozpoczynając opowieść o historii Citroëna, nie sposób nie zatrzymać się na chwilę przy charakterystycznym logo z podwójnymi szewronami. Ten symbol, znany dziś na całym świecie, ma swoje początki w Polsce! Wielu kierowców, mijając na drodze samochody z tym emblematem, nie zdaje sobie sprawy, jak fascynująca jest historia marki i jej założyciela – człowieka o wyjątkowej wizji, który zrewolucjonizował europejską motoryzację.

Moją osobistą fascynację Citroënem zapoczątkowało spotkanie z klasycznym modelem DS, gdy byłem nastolatkiem. Ten futurystyczny samochód z lat 50., który nawet dziś wygląda nowocześnie, otworzył mi oczy na to, czym może być prawdziwa innowacja w projektowaniu samochodów. Od tamtej pory historia tej wyjątkowej marki nieustannie mnie inspiruje.

"Samochody Citroëna nie są tworzone jedynie jako przedmioty konsumpcyjne, do przemieszczania się z punktu A do punktu B. Tworzymy mobilne dzieła sztuki." - Chris Bangle, były dyrektor ds. designu

Początki związane z Polską - narodziny wizjonera

Historia Citroëna zaczyna się 5 lutego 1878 roku, kiedy to w Paryżu przychodzi na świat André Citroën – syn francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman pochodzącej z Warszawy. Ta polsko-francusko-holenderska mieszanka kulturowa wpłynęła na osobowość przyszłego twórcy marki, czyniąc go człowiekiem o szerokich horyzontach.

Co ciekawe, nazwisko rodziny pierwotnie brzmiało Limoenman ("człowiek z cytrynkami"), ale dziadek André, Barend, zdecydował się na jego zmianę. Młody André otrzymał staranne wykształcenie, kończąc prestiżową paryską École Polytechnique.

Przełomowe odkrycie w Polsce

Kluczowym momentem dla powstania przyszłej marki była wizyta André Citroëna w Polsce w 1900 roku. Podczas pobytu w miejscowości Głowno koło Łodzi, w tamtejszej walcowni miedzi, zobaczył on drewniane koła zębate o specyficznym daszkowym uzębieniu (w kształcie litery V).

Wykształcenie inżynierskie pozwoliło mu natychmiast dostrzec zalety takiej konstrukcji:

  • Możliwość przenoszenia większych obciążeń
  • Cichsza praca mechanizmów
  • Większa trwałość

Zafascynowany tym rozwiązaniem, André nabył prawa do produkcji takich kół, co stało się fundamentem jego przyszłej działalności. Po powrocie do Francji w 1902 roku założył fabrykę produkującą stalowe koła zębate o takim właśnie daszkowym uzębieniu. To od nich pochodzi charakterystyczny symbol podwójnego szewrona, który do dziś jest logo Citroëna.


Rok Wydarzenie Znaczenie
1878 Narodziny André Citroëna Początek historii przyszłego wizjonera
1900 Wizyta w Polsce i odkrycie kół z daszkowym uzębieniem Inspiracja dla przyszłego logo i pierwszej firmy
1902 Założenie firmy produkującej koła zębate Pierwszy biznes Citroëna
1905 Założenie "Hinstin Freres Citroen & Cie" Rozszerzenie działalności

Od przekładni do samochodów - narodziny marki

Firma produkująca koła zębate szybko zyskała renomę, a jej produkty były wykorzystywane w wielu maszynach i pojazdach, w tym nawet w mechanizmie sterowym słynnego Titanica czy w samochodach Rolls-Royce'a. Doświadczenie w produkcji części mechanicznych oraz fascynacja nowymi technologiami popychały André w stronę motoryzacji.

W 1908 roku Citroën objął stanowisko dyrektora technicznego firmy Mors produkującej samochody. Poznał tam tajniki przemysłu motoryzacyjnego, a jego wizyta w fabrykach Forda w USA zapoznała go z koncepcją masowej produkcji na taśmie montażowej. To doświadczenie okazało się bezcenne dla jego przyszłej działalności.

Podczas I wojny światowej Citroën służył w armii francuskiej, a jego fabryka została przekształcona do produkcji amunicji, osiągając imponującą wydajność 55 tysięcy pocisków dziennie. Już wtedy André wykazywał się nowatorskim podejściem do zarządzania, wprowadzając wiele udogodnień dla pracowników, w tym specjalną opiekę nad zatrudnionymi kobietami.

Powstanie Automobiles Citroën

Pod koniec wojny, w 1919 roku, André Citroën postanowił wykorzystać swoją fabrykę do produkcji samochodów. 4 czerwca 1919 roku oficjalnie powstała firma "Automobiles Citroën", a wkrótce potem z fabryki wyjechał pierwszy model – Citroën Typ A.

"Najlepszą reklamą dla samochodów Citroëna będzie ich jakość i wytrzymałość" - André Citroën

Ten pierwszy samochód, oferowany w cenie 7950 franków, był już wtedy wyposażony w elementy, które u konkurencji były dodatkowo płatne – elektryczne światła, rozrusznik elektryczny i zapasowe koło. Co więcej, André wprowadził pionierski system ratalny, umożliwiający zakup auta osobom, które nie mogły jednorazowo wyłożyć całej kwoty.

Sukces przyszedł szybko – zaledwie 10 lat później Citroën produkował już 400 samochodów dziennie, co stanowiło około 1/3 całej produkcji samochodów we Francji. Wspierając sprzedaż, André Citroën jako pierwszy wprowadził także sieć autoryzowanych serwisów, oferujących części zamienne i profesjonalną obsługę.

Innowacje i pionierskie rozwiązania Citroëna

André Citroën był nie tylko świetnym inżynierem, ale także wizjonerem marketingu. Jako pierwszy wykorzystał wieżę Eiffla jako gigantyczny nośnik reklamowy – przez 10 lat, od 1925 do 1935 roku, nazwa "Citroën" wyświetlana była za pomocą 250 tysięcy żarówek i była widoczna nawet z odległości 30 kilometrów.

Organizował również spektakularne ekspedycje samochodowe, które miały pokazać niezawodność jego pojazdów:

  • W 1922 roku samochody Citroëna jako pierwsze pokonały Saharę
  • W 1924-1925 odbył się rajd przez Afrykę (Croisiere Noire)
  • W 1931-1932 zorganizowano wyprawę przez Azję (Croisiere Jaune)

Traction Avant - rewolucja w motoryzacji

Prawdziwy przełom nastąpił w 1934 roku, kiedy Citroën wprowadził model Traction Avant. Ten samochód zrewolucjonizował przemysł motoryzacyjny, wprowadzając aż trzy przełomowe rozwiązania:

  • Pierwszy masowo produkowany samochód z napędem na przednie koła
  • Pierwszy z samonośnym nadwoziem (bez oddzielnej ramy)
  • Pierwszy z niezależnym zawieszeniem wszystkich kół

Model Traction Avant wyprzedzał swoją epokę o dziesięciolecia i stał się wzorcem dla przyszłych generacji samochodów na całym świecie.

Niestety, koszty opracowania tego innowacyjnego modelu, w połączeniu z Wielkim Kryzysem, doprowadziły firmę do problemów finansowych. W grudniu 1934 roku Citroën ogłosił bankructwo i został przejęty przez firmę Michelin. Niedługo później, 3 lipca 1935 roku, André Citroën zmarł na raka żołądka w wieku zaledwie 57 lat.

Powojenny rozkwit i kultowe modele

Po drugiej wojnie światowej, pod kierownictwem Pierre'a Boulangera, Citroën kontynuował drogę innowacji. W 1948 roku zaprezentowany został model 2CV (znanej jako "Kaczka" lub "Brzydkie Kaczątko"), który powstał zgodnie z założeniem, że ma być samochodem dla mas – tanim, prostym, oszczędnym i funkcjonalnym. Zadaniem 2CV było "przewieźć cztery osoby i kosz jajek po polnej drodze, nie tłukąc ani jednego jajka".

Ten niepozorny, ale niezwykle praktyczny samochód stał się jednym z najbardziej ikonicznych pojazdów w historii motoryzacji. Produkowany był przez ponad 40 lat (do 1990 roku), a łącznie wyprodukowano około 3,9 miliona egzemplarzy.

DS - technologiczny cud i symbol statusu

W 1955 roku Citroën zaprezentował kolejny przełomowy model – DS (wymawiane jako "déesse", co po francusku oznacza "bogini"). Ten futurystyczny samochód wyróżniał się nie tylko awangardową stylistyką, ale przede wszystkim zastosowaniem hydropneumatycznego zawieszenia, które zapewniało niespotykany komfort jazdy i możliwość automatycznej regulacji wysokości.

DS wprowadziła też szereg innych innowacji:

  • Hamulce tarczowe
  • Wspomaganie kierownicy
  • Półautomatyczna skrzynia biegów
  • Reflektory skrętne (od 1967 roku)

Dekada Kluczowe modele Innowacje
1940-1950 2CV Samochód dla mas, zawieszenie z długim skokiem
1950-1960 DS Zawieszenie hydropneumatyczne, futurystyczny design
1960-1970 Ami 6, Dyane Uzupełnienie oferty, wersje pochodne 2CV
1970-1980 GS, CX Rozszerzenie zawieszenia hydropneumatycznego na mniejsze modele
1980-1990 BX, XM Modernizacja zawieszenia, bardziej kanciasty design

Współpraca z Peugeotem i czasy współczesne

W latach 70. Citroën ponownie znalazł się w trudnej sytuacji finansowej. W 1974 roku firma została przejęta przez Peugeota, co doprowadziło do utworzenia grupy PSA Peugeot Citroën. Pomimo połączenia z innym producentem, Citroën zachował swoją tożsamość i kontynuował tworzenie oryginalnych, innowacyjnych samochodów.

W latach 80. i 90. pojawiły się kolejne charakterystyczne modele:

  • CX (1974) – następca DS, z udoskonalonym zawieszeniem hydropneumatycznym
  • BX (1982) – pierwszy "masowy" Citroën z zawieszeniem hydropneumatycznym
  • XM (1989) – flagowa limuzyna z zawieszeniem Hydractive
  • ZX (1991) – kompaktowy model z przesuwną tylną kanapą

Związki z Polską

Warto wspomnieć o wyjątkowych związkach Citroëna z Polską, które nie ograniczały się jedynie do pochodzenia matki założyciela. W 1928 roku André Citroën odwiedził Warszawę na zaproszenie polskiego rządu, co zaowocowało otwarciem w 1930 roku montowni samochodów w stolicy. Niestety, działała ona tylko do 1932 roku, kiedy to z powodu kryzysu gospodarczego i podpisania umowy licencyjnej z Fiatem przez polski rząd, Citroën wycofał się z produkcji.

W 1934 roku André Citroën wystąpił do polskiego rządu z propozycją budowy dużej fabryki samochodów, która miała być trzecią co do wielkości w Europie. Niestety, jego przedwczesna śmierć uniemożliwiła realizację tych planów.

"André Citroën był nie tylko inżynierem i biznesmenem, ale również człowiekiem pełnym humoru, który uwielbiał żarty" - Henri-Jacques Citroën, wnuk założyciela marki

Dziedzictwo innowacji - Citroën współcześnie

Przez ponad 100 lat swojego istnienia marka Citroën pozostała wierna wizji swojego założyciela – tworzenia samochodów, które wyróżniają się oryginalnością, innowacyjnością i praktycznością. Firma kontynuuje tradycję wprowadzania przełomowych rozwiązań, skupiając się obecnie na:

  • Elektromobilności
  • Komforcie jazdy
  • Oryginalnym designie
  • Praktycznych rozwiązaniach wnętrza

Po utworzeniu w 2021 roku koncernu Stellantis, Citroën nadal zachowuje swoją unikalną tożsamość, oferując samochody, które łączą francuską elegancję z praktycznością i innowacyjnością.

Podsumowanie: Duch innowacji żyje nadal

Historia Citroëna to opowieść o odwadze, innowacyjności i wizji przyszłości. Od kół zębatych z daszkowym uzębieniem, przez rewolucyjne Traction Avant, kultowe 2CV, futurystyczne DS, aż po współczesne modele – marka zawsze wyznaczała trendy i nie bała się eksperymentować.

Najbardziej fascynujące w historii Citroëna jest to, że firma nigdy nie tworzyła samochodów tylko po to, by jeździły. Każdy model miał swoją duszę, charakter i cel. Dzięki temu Citroën zyskał oddanych fanów na całym świecie, dla których znak podwójnego szewrona oznacza znacznie więcej niż tylko markę samochodu – to symbol wyjątkowego podejścia do motoryzacji.

Patrząc na współczesne modele Citroëna, można dostrzec, że duch André Citroëna, wizjonera z polskimi korzeniami, nadal inspiruje projektantów i inżynierów marki. I choć technologia się zmienia, niezmienne pozostaje dążenie do innowacji i tworzenia samochodów z charakterem.

A Ty, który moment w historii Citroëna uważasz za najbardziej przełomowy? Czy to narodziny podwójnego szewrona w Polsce, czy może powstanie rewolucyjnego Traction Avant? A może to właśnie kultowa "Kaczka" lub futurystyczny DS najlepiej oddają ducha tej wyjątkowej marki?


Zobacz również
Historia marki Mercedes-Benz sięga lat 80. XIX wieku, kiedy to niezależnie od siebie Karl Benz i Gottlieb Daimler położyli podwaliny pod rozwój zmotoryzowanego transportu indywidualnego.
Więcej
Newsletter
Dołącz do naszej społeczności!
Rejestracja