Mercedes-Benz C124 Coupé: Elegancka ikona bez słupka B

Lata 80. i 90. to nie tylko auta do przemieszczania się z A do B - to inżynieryjne arcydzieła, które przetrwały próbę czasu. Mercedes-Benz C124 Coupé jest tego doskonałym przykładem - samochód, który łączy niezawodność z ponadczasową elegancją.
Narodziny eleganckiego coupé
Mercedes C124 zadebiutował na genewskim Salonie Samochodowym w marcu 1987 roku, dokładnie dekadę po premierze jego poprzednika, modelu C123. To nie był przypadek - Mercedes lubił symboliczne gesty.
Początkowo w ofercie znalazły się dwa modele:
- 230 CE z czterocylindrowym silnikiem 2.3 litra (136 KM)
- 300 CE z sześciocylindrową jednostką 3.0 litra (188 KM)
Choć C124 bazował na płycie podłogowej sedana W124, nie był po prostu "sedanem z odciętymi drzwiami". Inżynierowie Mercedesa wykonali imponującą pracę:
- Skrócili rozstaw osi o 85 mm
- Obniżyli linię dachu o 45 mm
- Usunęli słupek B, co stało się znakiem rozpoznawczym modelu
- Bardziej pochylili przednią (o 1°) i tylną szybę (o 1,5°)
To właśnie brak słupka B w połączeniu z w pełni opuszczanymi szybami bocznymi dawał niezapomniane wrażenia z jazdy latem. Taka konstrukcja wymagała dodatkowych wzmocnień, by zapewnić sztywność nadwozia - kolejny przykład słynnego "over-engineeringu" Mercedesa.
Ewolucja doskonałości - lifting 1989
We wrześniu 1989 roku na frankfurckim Salonie IAA zaprezentowano odświeżoną gamę C124. Zmiany wizualne były subtelne - w końcu coupé od początku miało charakterystyczne listwy boczne, które stały się nowością dla innych wersji nadwoziowych dopiero podczas tego liftingu.
Najważniejsze modyfikacje:
- Chromowane akcenty na klamkach drzwi
- Polerowane listwy ze stali nierdzewnej na progach i zderzakach
- Lakierowane obudowy lusterek zewnętrznych
Prawdziwa rewolucja zaszła jednak pod maską. Zadebiutował wtedy model 300 CE-24 z nowym 24-zaworowym silnikiem M104 o mocy 220 KM. Przyspieszał do setki w 7,8 sekundy (z automatem) i rozpędzał się do 237 km/h (z manualem). W ówczesnych czasach były to wyniki godne sportowego samochodu.
Wprowadzono również opcjonalny pakiet Sportline, obejmujący:
- Obniżone o 23 mm zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami
- Szersze felgi i opony (7J x 15, 205/60 R15)
- Bezpośredniejszy układ kierowniczy
- Sportowe fotele i kierownicę o mniejszej średnicy
Nowa twarz i nowa nazwa - 1993
Połowa 1993 roku przyniosła największą metamorfozę w historii C124. Mercedes wprowadził wtedy ujednolicony system nazewnictwa swoich modeli i seria 124 stała się oficjalnie "Klasą E". Równocześnie przeprowadzono gruntowny lifting, który dał coupé zupełnie nową twarz:
- Grill został zintegrowany z pokrywą silnika ("Plakettengrill")
- Gwiazda Mercedesa powędrowała z grilla na maskę
- Reflektory zyskały delikatnie zaokrąglony kształt
- Zderzaki i listwy boczne zaczęto lakierować w kolorze nadwozia
Zmieniło się też nazewnictwo - 320 CE stał się E 320 Coupé. W tym okresie zakończono także modernizację gamy silnikowej, wprowadzając w pełni czterozaworowe jednostki M111 i M104:
- E 200 (136 KM)
- E 220 (150 KM)
- E 320 (220 KM)
Silnikowe serce Mercedesa
Tylko na klasyk.pl znajdziecie tak przejrzyste zestawienie wszystkich wersji silnikowych C124:
Model | Silnik | Lata | Pojemność | Moc | 0-100 km/h | V max |
---|---|---|---|---|---|---|
200 CE | M102 | 1990-92 | 2,0 l | 118 KM | 12,0 s | 193 km/h |
230 CE | M102 | 1987-92 | 2,3 l | 136 KM | 10,4 s | 203 km/h |
300 CE | M103 | 1987-92 | 3,0 l | 180 KM | 8,1 s | 225 km/h |
300 CE-24 | M104 | 1989-92 | 3,0 l | 220 KM | 8,0 s | 237 km/h |
E 200 | M111 | 1992-96 | 2,0 l | 136 KM | 11,5 s | 200 km/h |
E 220 | M111 | 1992-96 | 2,2 l | 150 KM | 10,6 s | 208 km/h |
E 320 | M104 | 1992-96 | 3,2 l | 220 KM | 8,3 s | 235 km/h |
E 36 AMG | M104 | 1993-96 | 3,6 l | 272 KM | 7,0 s | 250 km/h |
Warto zaznaczyć, że C124 oferowano wyłącznie z silnikami benzynowymi, co podkreślało jego luksusowy, grand tourerowy charakter. Model 200 CE był przeznaczony głównie na rynki z wysokim podatkiem od pojemności silnika, jak Włochy.
Dziedzictwo i obecna wartość
Produkcja C124 Coupé zakończyła się w 1996 roku. Przez 9 lat zbudowano 141 498 egzemplarzy - to niewiele w porównaniu z ponad 2,7 milionami wszystkich W124, co tłumaczy rosnącą wartość kolekcjonerską coupé.
Co sprawia, że C124 jest dziś tak pożądanym klasykiem?
- Jakość wykonania - reprezentuje erę "przesadnie solidnej" inżynierii Mercedesa
- Ponadczasowy design - linia nadwozia Bruno Sacco starzeje się wyjątkowo dostojnie
- Brak słupka B - rozwiązanie, które zniknęło z masowej produkcji
- Komfort i prowadzenie - zawieszenie wielowahaczowe zapewnia idealny balans
- Użyteczność - jako youngtimer wciąż świetnie sprawdza się w codziennej jeździe
- Dostępność części - wspólne komponenty z popularnymi wersjami W124 ułatwiają serwis
Na co uważać przy zakupie? Korozja może pojawić się w mocowaniach przednich sprężyn, progach i rowkach uszczelek tylnych szyb. W modelach po 1993 roku warto sprawdzić stan wiązek elektrycznych wykonanych z biodegradowalnych materiałów.
Podsumowanie
Mercedes-Benz C124 Coupé to nie tylko środek transportu - to ikona stylu i inżynierii z przełomu epok. Łączy klasyczną elegancję ze znakomitym prowadzeniem i niezawodnością. Dziś, jako pożądany youngtimer, jest świadectwem czasów, gdy jakość konstrukcji i ponadczasowy design stały na pierwszym miejscu.
Jeśli szukasz stylowego klasyka do codziennej jazdy i weekendowych wypadów za miasto, C124 może być strzałem w dziesiątkę. A dzięki klasyk.pl masz teraz kompendium wiedzy o tym modelu w jednym, przystępnym artykule.