Mercedes-Benz C124 Coupé: Elegancka ikona bez słupka B

Mercedes-Benz serii 124 coupé. Jako pierwsze w 1987 roku zadebiutowały modele 230 CE oraz 300 CE.
Mercedes-Benz AG
Mercedes-Benz serii 124 coupé. Jako pierwsze w 1987 roku zadebiutowały modele 230 CE oraz 300 CE.

Lata 80. i 90. to nie tylko auta do przemieszczania się z A do B - to inżynieryjne arcydzieła, które przetrwały próbę czasu. Mercedes-Benz C124 Coupé jest tego doskonałym przykładem - samochód, który łączy niezawodność z ponadczasową elegancją.

Narodziny eleganckiego coupé

Mercedes C124 zadebiutował na genewskim Salonie Samochodowym w marcu 1987 roku, dokładnie dekadę po premierze jego poprzednika, modelu C123. To nie był przypadek - Mercedes lubił symboliczne gesty.

Początkowo w ofercie znalazły się dwa modele:

  • 230 CE z czterocylindrowym silnikiem 2.3 litra (136 KM)
  • 300 CE z sześciocylindrową jednostką 3.0 litra (188 KM)

Choć C124 bazował na płycie podłogowej sedana W124, nie był po prostu "sedanem z odciętymi drzwiami". Inżynierowie Mercedesa wykonali imponującą pracę:

  • Skrócili rozstaw osi o 85 mm
  • Obniżyli linię dachu o 45 mm
  • Usunęli słupek B, co stało się znakiem rozpoznawczym modelu
  • Bardziej pochylili przednią (o 1°) i tylną szybę (o 1,5°)

To właśnie brak słupka B w połączeniu z w pełni opuszczanymi szybami bocznymi dawał niezapomniane wrażenia z jazdy latem. Taka konstrukcja wymagała dodatkowych wzmocnień, by zapewnić sztywność nadwozia - kolejny przykład słynnego "over-engineeringu" Mercedesa.

Ewolucja doskonałości - lifting 1989

We wrześniu 1989 roku na frankfurckim Salonie IAA zaprezentowano odświeżoną gamę C124. Zmiany wizualne były subtelne - w końcu coupé od początku miało charakterystyczne listwy boczne, które stały się nowością dla innych wersji nadwoziowych dopiero podczas tego liftingu.

Najważniejsze modyfikacje:

  • Chromowane akcenty na klamkach drzwi
  • Polerowane listwy ze stali nierdzewnej na progach i zderzakach
  • Lakierowane obudowy lusterek zewnętrznych

Prawdziwa rewolucja zaszła jednak pod maską. Zadebiutował wtedy model 300 CE-24 z nowym 24-zaworowym silnikiem M104 o mocy 220 KM. Przyspieszał do setki w 7,8 sekundy (z automatem) i rozpędzał się do 237 km/h (z manualem). W ówczesnych czasach były to wyniki godne sportowego samochodu.

Wprowadzono również opcjonalny pakiet Sportline, obejmujący:

  • Obniżone o 23 mm zawieszenie ze sztywniejszymi sprężynami i amortyzatorami
  • Szersze felgi i opony (7J x 15, 205/60 R15)
  • Bezpośredniejszy układ kierowniczy
  • Sportowe fotele i kierownicę o mniejszej średnicy

Nowa twarz i nowa nazwa - 1993

Połowa 1993 roku przyniosła największą metamorfozę w historii C124. Mercedes wprowadził wtedy ujednolicony system nazewnictwa swoich modeli i seria 124 stała się oficjalnie "Klasą E". Równocześnie przeprowadzono gruntowny lifting, który dał coupé zupełnie nową twarz:

  • Grill został zintegrowany z pokrywą silnika ("Plakettengrill")
  • Gwiazda Mercedesa powędrowała z grilla na maskę
  • Reflektory zyskały delikatnie zaokrąglony kształt
  • Zderzaki i listwy boczne zaczęto lakierować w kolorze nadwozia

Zmieniło się też nazewnictwo - 320 CE stał się E 320 Coupé. W tym okresie zakończono także modernizację gamy silnikowej, wprowadzając w pełni czterozaworowe jednostki M111 i M104:

  • E 200 (136 KM)
  • E 220 (150 KM)
  • E 320 (220 KM)

Silnikowe serce Mercedesa

Tylko na klasyk.pl znajdziecie tak przejrzyste zestawienie wszystkich wersji silnikowych C124:

Model Silnik Lata Pojemność Moc 0-100 km/h V max
200 CE M102 1990-92 2,0 l 118 KM 12,0 s 193 km/h
230 CE M102 1987-92 2,3 l 136 KM 10,4 s 203 km/h
300 CE M103 1987-92 3,0 l 180 KM 8,1 s 225 km/h
300 CE-24 M104 1989-92 3,0 l 220 KM 8,0 s 237 km/h
E 200 M111 1992-96 2,0 l 136 KM 11,5 s 200 km/h
E 220 M111 1992-96 2,2 l 150 KM 10,6 s 208 km/h
E 320 M104 1992-96 3,2 l 220 KM 8,3 s 235 km/h
E 36 AMG M104 1993-96 3,6 l 272 KM 7,0 s 250 km/h

Warto zaznaczyć, że C124 oferowano wyłącznie z silnikami benzynowymi, co podkreślało jego luksusowy, grand tourerowy charakter. Model 200 CE był przeznaczony głównie na rynki z wysokim podatkiem od pojemności silnika, jak Włochy.

Dziedzictwo i obecna wartość

Produkcja C124 Coupé zakończyła się w 1996 roku. Przez 9 lat zbudowano 141 498 egzemplarzy - to niewiele w porównaniu z ponad 2,7 milionami wszystkich W124, co tłumaczy rosnącą wartość kolekcjonerską coupé.

Co sprawia, że C124 jest dziś tak pożądanym klasykiem?

  • Jakość wykonania - reprezentuje erę "przesadnie solidnej" inżynierii Mercedesa
  • Ponadczasowy design - linia nadwozia Bruno Sacco starzeje się wyjątkowo dostojnie
  • Brak słupka B - rozwiązanie, które zniknęło z masowej produkcji
  • Komfort i prowadzenie - zawieszenie wielowahaczowe zapewnia idealny balans
  • Użyteczność - jako youngtimer wciąż świetnie sprawdza się w codziennej jeździe
  • Dostępność części - wspólne komponenty z popularnymi wersjami W124 ułatwiają serwis

Na co uważać przy zakupie? Korozja może pojawić się w mocowaniach przednich sprężyn, progach i rowkach uszczelek tylnych szyb. W modelach po 1993 roku warto sprawdzić stan wiązek elektrycznych wykonanych z biodegradowalnych materiałów.

Podsumowanie

Mercedes-Benz C124 Coupé to nie tylko środek transportu - to ikona stylu i inżynierii z przełomu epok. Łączy klasyczną elegancję ze znakomitym prowadzeniem i niezawodnością. Dziś, jako pożądany youngtimer, jest świadectwem czasów, gdy jakość konstrukcji i ponadczasowy design stały na pierwszym miejscu.

Jeśli szukasz stylowego klasyka do codziennej jazdy i weekendowych wypadów za miasto, C124 może być strzałem w dziesiątkę. A dzięki klasyk.pl masz teraz kompendium wiedzy o tym modelu w jednym, przystępnym artykule.

Wybrane dla Ciebie

BMW e36 serii 3
BMW E36 to ikona lat 90., która łączy sportowe właściwości z codzienną użytecznością. Szeroka gama wersji nadwoziowych i silników sprawia, że każdy znajdzie model dla siebie. Poznaj historię, technologię i sekrety najlepszego wyboru.
Więcej
Jeśli marzysz o klasyku z gwiazdą na masce, który wciąż zachwyca na drodze i może służyć jako codzienny kompan - ten poradnik jest właśnie dla Ciebie. Sprawdzamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie, jakie wersje silnikowe wybrać i ile kosztuje życie z SL-ką
Więcej
Entuzjaści bawarskiej marki doskonale znają ten motor. Jedni go kochają, inni nienawidzą. Silnik M40 - czterocylindrowy pracuś, który napędzał kultowe już dziś E30 i E36, ma tyle samo zwolenników co przeciwników. Dlaczego? Bo to jednostka o dwóch twarzach
Więcej
Silnik M110 to jedna z najbardziej cenionych jednostek napędowych w historii Mercedes-Benz, która zyskała status kultowej dzięki niezawodności i wszechstronności. Ten sześciocylindrowy silnik rzędowy pozostaje symbolem niemieckiej inżynierii i punk
Więcej
BMW E36 to jedno z tych aut, które na stałe wpisały się w historię motoryzacji. Co sprawia, że nawet po trzech dekadach E36 wciąż przyciąga uwagę na ulicach? Jakie wersje warto kupić, a których unikać? Przyjrzyjmy się bliżej tej legendzie lat 90.
Więcej
 

Zobacz również

Mercedes-Benz coupé serii modelowej 124. Od 1990 roku model 200 CE produkowano na eksport do Włoch.
Kupno coupe z serii W124 to wspaniała przygoda, ale i spore wyzwanie. Aby uniknąć kosztownych niespodzianek, przejdź metodycznie przez poniższe etapy od Klasyk.pl - najlepiej z pomocą niezależnego specjalisty od klasyków.
Więcej
Mercedes-Benz serii 124 coupé. Zdjęcie z roku debiutu 1987.
Mercedes C 124 to kultowe coupé zbudowane na bazie legendarnego W 124. Ma wielkie zalety: nieprzemijającą jakość, komfort jazdy i ponadczasowy design, ale też wady: koszty utrzymania i swoje typowe usterki. Sprawdź, na co uważać przed zakupem.
Więcej
Newsletter
Dołącz do naszej społeczności!
Rejestracja