Volkswagen Golf II (1983-1992): Kultowy hatchback, który zdefiniował epokę

Volkswagen Golf II (1983-1992) to legenda, która zdefiniowała segment kompaktowych hatchbacków. Od ekonomicznych wersji po sportowe GTI i unikalne modele jak Country czy Rallye, każdy znajdzie coś dla siebie. Poznaj sekrety tego kultowego auta!
Z tego artykułu dowiesz się…
- Jak Golf II ewoluował w stosunku do poprzednika i dlaczego stał się legendą motoryzacji
- Jakie wersje i warianty silnikowe oferował Volkswagen
- Co sprawdzić przed zakupem i jakie są najbardziej poszukiwane modele
- Dlaczego dziś warto zainteresować się tym youngtimerem
Więcej niż następca – motoryzacyjny fenomen
Kiedy na początku lat 80. Volkswagen stanął przed wyzwaniem zaprojektowania następcy rewolucyjnego Golfa I, zadanie wydawało się karkołomne. Jak ulepszyć auto, które zdefiniowało nową klasę pojazdów i stało się europejskim bestsellerem? Odpowiedzią był Golf II – samochód, który nie tylko godnie zastąpił poprzednika, ale wyznaczył nowe standardy w segmencie kompaktowych hatchbacków.
Produkowany w latach 1983-1992 Golf drugiej generacji szybko zdobył serca kierowców, stając się jednym z najpopularniejszych europejskich aut swojej epoki. Jego sukces opierał się na przemyślanej ewolucji koncepcji poprzednika, przy jednoczesnym wprowadzeniu licznych innowacji technicznych i poprawie komfortu, bezpieczeństwa oraz jakości wykonania.
Dziś, ponad 30 lat po zakończeniu produkcji, Golf II przeżywa drugą młodość jako ceniony youngtimer. Łączy w sobie autentyczny charakter motoryzacji lat 80. i 90. z praktycznością, którą docenią współcześni kierowcy. Szeroka gama wersji – od ekonomicznych wariantów bazowych, przez kultowe GTI, aż po unikalne modele jak Rallye czy Country – sprawia, że każdy entuzjasta znajdzie wersję dla siebie.
Większy, mocniejszy, dojrzalszy – ewolucja w najlepszym wydaniu
Golf II był owocem ewolucji, nie rewolucji. Zachowując DNA modelu Mk1, wprowadził szereg zmian, które uczyniły go autem doskonalszym od poprzednika.
Pierwszą i najbardziej zauważalną zmianą było zwiększenie wymiarów nadwozia. Rozstaw osi urósł o 75 mm, długość o 180 mm, a szerokość o 55 mm. Te modyfikacje przełożyły się na znacznie przestronniejsze wnętrze – odpowiedź na krytykę ciasnoty Golfa I, szczególnie w drugim rzędzie siedzeń. Większe gabaryty oznaczały również wzrost masy o około 120 kg, co miało swoje konsekwencje dla charakterystyki prowadzenia – Golf II stał się autem bardziej komfortowym i stabilnym, tracąc nieco ze zwinności poprzednika.
Stylistycznie Golf II, zaprojektowany przez zespół Herberta Schäfera, stanowił subtelne rozwinięcie pomysłów Giorgetto Giugiaro (twórcy Mk1). Zachowano charakterystyczny, kanciasty profil hatchbacka, ale linie stały się bardziej opływowe i nowoczesne. Współczynnik oporu powietrza wynosił 0.34 – dobry wynik jak na tamte czasy, mający pozytywny wpływ na osiągi i ekonomię użytkowania.
Prawdziwy postęp nastąpił pod względem technicznym. Golf II wprowadził do swojego segmentu szereg innowacji:
- Katalizator trójdrożny (od 1984 roku)
- System ABS (od 1986 roku)
- Wspomaganie kierownicy (od 1986 roku)
- Napęd na cztery koła Syncro (od 1986 roku)
Co ciekawe, już w 1989 roku Volkswagen eksperymentował z Golfem II w wersji elektrycznej (CitySTROMer) oraz z napędem hybrydowym, wyprzedzając o dziesięciolecia przyszłe trendy w branży.
Warto wspomnieć o "anomalii kabrioletu" – przez cały okres produkcji Golfa II, w ofercie Volkswagena pozostawał kabriolet bazujący na platformie Mk1, poddawany jedynie kosmetycznym modernizacjom. Pełnoprawny Golf Cabrio drugiej generacji nigdy nie powstał.
Globalny sukces w liczbach
Golf II był produkowany w wielu fabrykach na całym świecie, co świadczy o jego globalnym znaczeniu. Główne linie produkcyjne znajdowały się w Wolfsburgu (Niemcy), ale powstawał również w:
- Belgii (Forest/Bruksela)
- Jugosławii (TAS Sarajewo)
- USA (Westmoreland, Pensylwania – głównie Jetta, ale także niewielka liczba Golfów)
- Austrii (zakłady Steyr-Daimler-Puch w Grazu – wersja Country)
- RPA (Uitenhage)
- Meksyku (Puebla)
W marcu 1991 roku uruchomiono także produkcję w nowej fabryce w Mosel koło Zwickau we wschodnich Niemczech.
Produkcja Golfa II obfitowała w imponujące kamienie milowe:
- Marzec 1985: Z taśm zjeżdża 7-milionowy Golf (licząc obie generacje)
- Czerwiec 1988: Wyprodukowano 10-milionowego Golfa
- Październik 1989: Wyprodukowano 11-milionowego Golfa
- Listopad 1990: Wyprodukowano 1-milionowego Golfa GTI oraz 12-milionowego Golfa ogółem
Łączna liczba wyprodukowanych egzemplarzy drugiej generacji, wliczając wszystkie pochodne modele (jak Jetta Mk2), wyniosła imponujące 6,3 miliona sztuk, co przekłada się na średnią roczną produkcję na poziomie około 790 000 samochodów. Golf II był prawdziwym bestsellerem, bijącym rekordy sprzedaży szczególnie na europejskich rynkach.
O rzadkości niektórych wersji Golfa II najlepiej świadczą poniższe dane:
Wariant Modelu | Lata Produkcji | Liczba wyprodukowanych sztuk | Kluczowe rynki |
---|---|---|---|
Golf Rallye | 1989 | 5,000 | Europa (tylko LHD) |
Golf Country | 1990-1991 | 7,735 | Europa (głównie regiony alpejskie) |
Golf G60 Limited | 1989-1990 | 71 | Europa (głównie kierownictwo VW) |
Golf "10 Milionów" | 1988 | 16,500 | Globalnie (8,000 Niemcy, 8,500 eksport) |
Era Golfa II zakończyła się w 1991/1992 roku, wraz z wprowadzeniem na rynek trzeciej generacji modelu, która kontynuowała drogę sukcesu, wprowadzając kolejne innowacje, takie jak poduszki powietrzne czy silniki TDI.
Ciągła ewolucja – jak zmieniał się Golf II przez lata produkcji
Choć z zewnątrz Golf II wyglądał niemal identycznie przez cały okres produkcji, w rzeczywistości podlegał ciągłym udoskonaleniom. Można wyróżnić dwa kluczowe momenty, w których wprowadzono znaczące modyfikacje:
- Pierwszy lifting w roku modelowym 1987/1988
- Druga, gruntowniejsza modernizacja zwana '90 spec', wprowadzona pod koniec 1989 roku
Szczególnie istotna była modernizacja '90 spec'. Obejmowała ona fundamentalne zmiany w instalacji elektrycznej, w tym nową wiązkę główną, inną skrzynkę bezpieczników, zmienione zegary (jedno złącze zamiast dwóch) oraz przeniesienie włącznika świateł awaryjnych na kolumnę kierownicy. Te modyfikacje są niezwykle ważne dla potencjalnych nabywców – części elektryczne z samochodów sprzed i po modernizacji często nie są wzajemnie kompatybilne.
Kolejną charakterystyczną zmianą końcowego okresu produkcji było wprowadzenie tzw. "szerokich zderzaków" (Big Bumpers). Od roku modelowego 1990 stały się one standardem w wersjach GTI i GL, podczas gdy niższe wersje wyposażenia (C, CL) zachowały węższe zderzaki.
Poniżej przedstawiamy najbardziej znaczące zmiany wprowadzane w trakcie produkcji Golfa Mk2:
Okres | Obszar zmian | Opis modyfikacji |
---|---|---|
ok. 1985 | Wygląd zewnętrzny | Podwójne końcówki wydechu (GTI), podwójne wycięcie w tylnym zderzaku, dodanie bocznych kierunkowskazów |
1986 | Napęd/Stylistyka | Wprowadzenie GTI 16v (kolektor dolotowy 42mm, inny ECU, cienkie listwy boczne z czerwonym paskiem, felgi "Bottletop") |
Sierpień 1987 | Wygląd zewnętrzny | Grill z 5 żeberkami (zamiast 7), zmieniona czcionka znaczków GTI, drzwi przednie z jednolitą szybą, lusterka na przedniej części drzwi, grubsze listwy boczne |
Sierpień 1987 | Napęd | Wtrysk Digifant zastępuje K-Jetronic w GTI 8v |
1988-89 | Napęd | Zmiany w czujnikach temperatury, kolektorze dolotowym (16v), większe hamulce przednie (16v), nowa osłona paska rozrządu |
Koniec 1989 / '90 Spec | Wygląd zewnętrzny | "Szerokie zderzaki" w GTI i GL, przednie błotniki przystosowane pod szerokie zderzaki, tylna blenda w kolorze nadwozia (GTI) |
Koniec 1989 / '90 Spec | Elektryka | Gruntowna zmiana wiązki, zegary z jednym złączem, nowa skrzynka bezpieczników, zmiany w przekaźnikach i wtyczkach |
Później w '90 Spec | Inne | Wzmocnienia strukturalne, belki w drzwiach, ramiona owiewki szyberdachu ze stali nierdzewnej |
Serce legendy – wszystkie warianty silnikowe Golfa II
Jednym z głównych atutów Golfa II była niezwykle szeroka paleta jednostek napędowych. Od ekonomicznych silników benzynowych małej pojemności, przez popularne jednostki 1.6 i 1.8, sportowe motory w GTI, aż po oszczędne diesle – każdy mógł znaleźć coś dla siebie.
Systemy zasilania ewoluowały w trakcie produkcji – początkowo dominowały gaźniki i mechaniczny wtrysk K-Jetronic (głównie w GTI 8v), które z czasem ustąpiły miejsca nowocześniejszemu, elektronicznemu wtryskowowi Digifant.
Silniki benzynowe (wybrane wersje)
Kod silnika | Lata produkcji | Typ/Zasilanie | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | 0-100 km/h (s) | V max (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
HK / MH | 1983-1987 | I4/Gaźnik | 1272 | 55 | 16.7 | 151 |
EZ | 1983-1991 | I4/Gaźnik | 1595 | 75 | 13.0-14.0 | 165-167 |
GU | 1983-1991 | I4/Gaźnik | 1781 | 90 | 10.8 | 178 |
EV / PB | 1983-1992 | I4/Wtrysk | 1781 | 112 | 9.0-9.7 | 190-195 |
KR | 1986-1991 | I4 DOHC | 1781 | 139 | 8.3-8.5 | 208-210 |
PL | 1986-1991 | I4 DOHC (Kat.) | 1781 | 129 | 9.0 | 200 |
PG | 1988-1991 | I4+G-Lader | 1781 | 160 | 8.3 | 216 |
1H | 1989 | I4+G-Lader (Rallye) | 1763 | 160 | 8.6 | 210 |
3G | 1990 | I4 DOHC+G-Lader (Limited) | 1781 | 210 | 6.4-7.2 | 230 |
Silniki Diesla
Kod silnika | Lata produkcji | Typ | Pojemność (cm³) | Moc (KM) | 0-100 km/h (s) | V max (km/h) |
---|---|---|---|---|---|---|
JP | 1983-1991 | I4/Wolnossący | 1588 | 54 | 18.7 | 148 |
JR | 1983-1991 | I4/Turbo (GTD) | 1588 | 70 | 14.5 | 160 |
SB | 1989-1992 | I4/Turbo Intercooler | 1588 | 80 | 13.5 | 165-170 |
1V | 1989-1992 | I4/Turbo (ECO) | 1588 | 60 | 17-18 | 150 |
Wersje GTI, zwłaszcza 16v i G60, były skierowane do entuzjastów szukających sportowych wrażeń. Z kolei silniki Diesla, a szczególnie dynamiczny GTD (JR lub późniejszy SB), odegrały kluczową rolę w popularyzacji koncepcji "sportowego diesla" w Europie. Skromne jednostki benzynowe 1.0-1.3 były popularne na rynkach z korzystnymi przepisami podatkowymi dla małych pojemności (Włochy, Grecja), ale oferowały bardzo umiarkowane osiągi.
Od podstawowej wersji po G60 Limited – wszystkie oblicza Golfa II
Volkswagen oferował Golfa II w imponującej gamie wersji wyposażeniowych, od spartańskich modeli bazowych po topowe warianty sportowe i limitowane edycje specjalne.
Standardowe warianty
C (Base) – Absolutnie podstawowa wersja, pozbawiona nawet zegarka w miejscu obrotomierza. Proste materiały wykończeniowe, stalowe felgi i minimum wyposażenia dodatkowego. Skierowana do najbardziej oszczędnych klientów, ceniących przede wszystkim niski koszt zakupu i utrzymania.
CL (Comfort) – Krok wyżej od wersji C. Oferowała nieco lepsze materiały tapicerskie, czasem wykładzinę w bagażniku zamiast gumowej maty, zegarek analogowy lub obrotomierz. Stanowiła popularny wybór jako solidny, podstawowy środek transportu.
GL (Luxury) – Wersja o podwyższonym standardzie komfortu. Charakteryzowała się bogatszymi materiałami tapicerskimi (welur), miękką deską rozdzielczą, lepszym wygłuszeniem, czasem dzieloną tylną kanapą. W późniejszych rocznikach mogła zawierać centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby czy lusterka. Od roku modelowego 1990 otrzymała "szerokie zderzaki".
GT (Gran Turismo) – Wersja o sportowym charakterze stylistycznym, ale zazwyczaj z silnikami słabszymi niż w GTI (np. 1.8 90 KM). Często posiadała elementy zapożyczone z GTI, takie jak podwójne reflektory, sportowe fotele czy utwardzone zawieszenie. Była alternatywą dla tych, którzy cenili sportowy wygląd, ale nie potrzebowali pełnych osiągów GTI.
Wersje sportowe i specjalne
GTI 8v – Bazowy model GTI, dostępny jako 3- lub 5-drzwiowy hatchback z 1.8-litrowym, 8-zaworowym silnikiem o mocy około 112 KM. Wyróżniał się sportowymi fotelami (często z tapicerką w kratę "tartan"), komputerem pokładowym MFA, czerwoną obwódką atrapy chłodnicy, emblematami GTI, felgami aluminiowymi oraz utwardzonym i obniżonym zawieszeniem.
GTI 16v – Wprowadzony w 1986 roku jako odpowiedź na rosnącą konkurencję w segmencie hot hatchy. Pod maską pracował 1.8-litrowy silnik z 16-zaworową głowicą DOHC, generujący 139 KM (bez katalizatora) lub 129 KM (z katalizatorem). Oferował wyższą moc maksymalną i bardziej sportowy charakter.

GTI G60 – Wprowadzony około 1990 roku, wyposażony w 1.8-litrowy silnik doładowany sprężarką mechaniczną G-Lader, co podnosiło moc do 160 KM. Był oferowany głównie na rynkach Europy kontynentalnej z kierownicą po lewej stronie.
Golf Country (1990-1991) – Unikalna, uterenowiona wersja Golfa, opracowana we współpracy z austriacką firmą Steyr-Daimler-Puch. Wyróżniała się zwiększonym prześwitem, zmodyfikowanym zawieszeniem, osłoną pod silnikiem i charakterystycznymi orurowaniami. Wyprodukowano zaledwie 7,735 egzemplarzy, co czyni go poszukiwanym rarytasem. Golf Country jest często postrzegany jako jeden z prekursorów segmentu crossoverów.

Rallye Golf (1989) – Model stworzony specjalnie dla homologacji rajdowej w Grupie A. Wyprodukowano dokładnie 5,000 sztuk. Posiadał napęd Syncro i silnik 1.8 G60 o mocy 160 KM. Wyróżniał się unikalnym nadwoziem z charakterystycznymi, kwadratowymi poszerzeniami nadkoli.
Golf G60 Limited (1989-1990) – Absolutny unikat. Ręcznie montowany przez dział Volkswagen Motorsport w Hanowerze, w liczbie zaledwie 71 sztuk. Łączył 16-zaworowy silnik 1.8 ze sprężarką G60, osiągając moc 210 KM i przyspieszenie 0-100 km/h w około 7 sekund. Mimo ogromnej mocy, charakteryzował się dyskretnym wyglądem. To najmocniejszy, najrzadszy i najbardziej poszukiwany przez kolekcjonerów model Golfa II.
Edycje specjalne
Volkswagen regularnie wprowadzał edycje specjalne Golfa II, mające uatrakcyjnić ofertę. Najpopularniejsze to:
Edition One (1989-1991/92) – Często bazująca na GTI, wyróżniała się specjalnymi kolorami lakieru, unikalną tapicerką materiałową z napisem "Edition One", felgami BBS RM/RA i skórzanymi elementami wykończenia wnętrza.
Fire and Ice (1990-1991) – Jedna z najbardziej rozpoznawalnych edycji dzięki unikalnemu fioletowemu lakierowi (Dark Violet Pearl Effect). Charakteryzowała się kolorową tapicerką, naklejkami "Fire and Ice" na słupkach C, różowym napisem "Golf" na tylnej klapie i felgami Estoril.
Istniało wiele innych edycji specjalnych, takich jak Memphis, Match, Madison, Pasadena, Function, Boston, Tour, Sky, Bistro czy Flair – wszystkie oferowały unikalne elementy stylistyczne i dodatkowe wyposażenie w atrakcyjnej cenie.
Za kierownicą różnych wersji – czego się spodziewać?
Wrażenia z jazdy Golfem II są ściśle uzależnione od wersji. To, co łączy wszystkie warianty, to poczucie solidności, przewidywalne prowadzenie i rozsądny kompromis między sportowymi aspiracjami a codzienną użytecznością.
Wersje standardowe (C/CL/GL/GT)
Podstawowe warianty Golfa II oferują kompetentne, bezpieczne prowadzenie jak na standardy lat 80. i 90. W porównaniu do Mk1 są bardziej stabilne, ale nieco mniej zwinne z powodu większej masy. Komfort jazdy stoi na dobrym poziomie, tłumienie nierówności jest przyzwoite.
Układ kierowniczy w słabszych wersjach nie ma wspomagania, co wymaga więcej siły przy manewrowaniu, szczególnie podczas parkowania. Podstawowy układ hamulcowy (tarcze z przodu, bębny z tyłu) jest wystarczający, ale nie imponuje skutecznością hamowania.
GTI (8v/16v)
Wersje GTI oferują znacznie ostrzejsze wrażenia z jazdy. Sztywniejsze i obniżone zawieszenie, szersze opony oraz lepsze hamulce (tarczowe na wszystkich kołach) przekładają się na zdecydowanie bardziej sportowy charakter.
GTI 8v charakteryzuje się dobrą elastycznością w niskim i średnim zakresie obrotów, przez co jest łatwe i przyjemne w codziennej jeździe. Wersja 16v wymaga utrzymywania wyższych obrotów, by pokazać pełnię możliwości – nagradza kierowcę bardziej sportowymi doznaniami, ale kosztem pewnego komfortu użytkowania.
Mimo bardziej sportowego charakteru, Golf GTI pozostaje praktycznym, codziennym samochodem, co było kluczem do sukcesu koncepcji "hot hatch".
Country
Golf Country oferuje unikalne doświadczenie prowadzenia. Na asfalcie większy prześwit i wyższy środek ciężkości przekładają się na większe przechyły nadwozia i mniejszą stabilność przy wyższych prędkościach. Jednak poza utwardzonymi drogami Country pokazuje swój prawdziwy potencjał – radzi sobie zaskakująco dobrze na szutrach, zaśnieżonych drogach czy lekkim terenie.
System Syncro zapewnia dobrą trakcję w trudnych warunkach – napęd jest przenoszony głównie na przednią oś, a tylna dołącza się automatycznie w przypadku uślizgu kół przednich. Mimo umiarkowanej mocy silnika (98 KM), jazda Countryem po bezdrożach daje sporo frajdy.
Rallye/G60/Limited
Te wersje oferują najintensywniejsze doznania zza kierownicy. Sztywne zawieszenie, bezpośredni układ kierowniczy i potężny ciąg silnika G60 od niskich obrotów (dzięki doładowaniu) sprawiają, że każda jazda może być niezapomnianym przeżyciem.
Napęd Syncro (w Rallye i Limited) zapewnia doskonałą trakcję i stabilność, nawet w trudnych warunkach. Golf G60 Limited, łączący wysokoobrotowy charakter silnika 16v z momentem obrotowym G60 i napędem Syncro, oferuje najbardziej wszechstronne osiągi – przyspieszenie 0-100 km/h w około 7 sekund plasowało go wśród najszybszych hot hatchy swoich czasów.
Inwestycja czy codzienny klasyk? Wartość kolekcjonerska Golfa II
Volkswagen Golf II, niegdyś masowo produkowany samochód popularny, dziś zyskuje na wartości jako pożądany youngtimer. Jego wartość rynkowa jest jednak bardzo zróżnicowana i zależy od wielu czynników.
Co wpływa na wartość?
-
Stan techniczny i blacharski – To absolutnie kluczowy czynnik. Korozja jest największym wrogiem Golfa II. Egzemplarze z oryginalnym lakierem i bez śladów napraw blacharskich osiągają znacznie wyższe ceny.
-
Oryginalność – Samochody zachowane w stanie fabrycznym, bez nieoryginalnych modyfikacji, zazwyczaj są znacznie cenniejsze, szczególnie w przypadku wersji sportowych i limitowanych.
-
Przebieg – Niższy przebieg to atut, ale w przypadku samochodów w tym wieku kluczowe znaczenie ma ogólny stan i udokumentowana historia serwisowa.
-
Wersja i rzadkość – Sportowe warianty (GTI 16v, G60) i modele limitowane (Rallye, Country, G60 Limited) osiągają zdecydowanie wyższe ceny niż podstawowe wersje C czy CL.
-
Historia i dokumentacja – Pełna historia serwisowa, faktury za naprawy, oryginalne dokumenty (książka serwisowa, instrukcja) znacząco podnoszą wartość i wiarygodność oferty.
-
Wyposażenie dodatkowe – Fabryczne opcje, takie jak szyberdach, klimatyzacja, oryginalne felgi aluminiowe (BBS RM/RA) czy fotele Recaro, dodatkowo podnoszą wartość.
Najbardziej poszukiwane modele
Na rynku kolekcjonerskim największym zainteresowaniem i najwyższymi cenami cieszą się:
-
G60 Limited – Absolutna gwiazda. Ekstremalnie rzadki, najmocniejszy fabryczny Golf II. Ceny za dobrze zachowane egzemplarze mogą przekraczać 100,000 USD.
-
Rallye Golf – Widowiskowy wygląd, napęd Syncro, silnik G60 i ograniczona produkcja czynią go bardzo poszukiwanym modelem, z cenami około 40,000 USD za dobre egzemplarze.
-
GTI 16v – Przez wielu uważany za kwintesencję sportowego Golfa II. Ceny dobrze zachowanych sztuk rosną, sięgając 15,000-30,000 USD w zależności od stanu.
-
Golf Country – Jego nietypowy charakter i ograniczona produkcja przyciągają kolekcjonerów. Ceny w granicach 15,000-25,000 USD za dobrze zachowane egzemplarze.
-
GTI G60 – Rzadka, doładowana wersja GTI, mniej popularna niż wolnossące GTI, ale ceniona przez koneserów. Ceny w okolicach 15,000-25,000 USD.
Obserwuje się wyraźną segmentację rynku: podstawowe modele pozostają relatywnie przystępnymi klasykami (kilka-kilkanaście tysięcy złotych za dobre egzemplarze), podczas gdy wersje GTI stanowią średnią półkę cenową. Modele specjalne, jak Rallye, Country, a zwłaszcza G60 Limited, to już poważne pozycje kolekcjonerskie osiągające wysokie ceny na aukcjach międzynarodowych.
Praktyczne uwagi przed zakupem
Golf II to obecnie auto z ponad 30-letnim stażem. Nawet najlepiej utrzymane egzemplarze będą wymagały pewnych inwestycji. Wycofując się z zakupu, który wydaje się okazją, możesz zaoszczędzić znacznie więcej, niż dopłacając do samochodu w lepszym stanie.
Szukając Golfa II do codziennego użytku, warto rozważyć wersje GTI 8v lub 1.8 90 KM, które oferują rozsądny kompromis między osiągami a niezawodnością. Przy zakupie modeli kolekcjonerskich (GTI 16v, G60, Rallye, Country), bezwzględnie konieczna jest konsultacja z ekspertem.
Społeczność i kultura – fenomen społeczny
Wokół Golfa II wyrosła prężna społeczność entuzjastów. Kluby, fora internetowe i grupy w mediach społecznościowych to nie tylko źródło wiedzy technicznej, ale również miejsce wymiany doświadczeń i organizacji spotkań.
Model ten jest stałym uczestnikiem zlotów pojazdów klasycznych, gdzie szczególną estymą cieszą się wersje sportowe i limitowane. Właściciele Golfów Mk2 mogą liczyć na uznanie wśród miłośników motoryzacji, doceniających zarówno historyczne znaczenie modelu, jak i jego wpływ na rozwój segmentu kompaktowych hatchbacków.
To, co szczególnie wyróżnia społeczność Golfa II, to jej inkluzywność – znajdziemy w niej zarówno młodych entuzjastów rozpoczynających przygodę z klasykami, jak i doświadczonych kolekcjonerów polujących na rzadkie wersje.
Kultowy hatchback – dlaczego warto?
Volkswagen Golf drugiej generacji to samochód, który zasłużenie zdobył status ikony motoryzacji. W porównaniu do swojego poprzednika oferował znacznie więcej przestrzeni i wyższy poziom komfortu, nie tracąc przy tym ducha praktycznego hatchbacka. Słynął z solidnej jakości wykonania, która do dziś pozwala wielu egzemplarzom cieszyć się dobrym stanem technicznym.
Dla dzisiejszych entuzjastów Golf II oferuje atrakcyjne połączenie charakteru lat 80. i 90. z relatywnie nowoczesną użytecznością. To samochód, który świetnie sprawdza się zarówno jako weekendowa zabawka, jak i – w dobrym stanie – jako codzienne auto klasyczne.
Podstawowe wersje Golfa II stanowią doskonały i często niedrogi wstęp do świata klasycznej motoryzacji. Z kolei wersje GTI, G60, Rallye czy Country dostarczają autentycznych sportowych emocji lub unikalnych wrażeń z jazdy, stanowiąc jednocześnie interesującą propozycję dla kolekcjonerów i inwestorów.
Obecne zainteresowanie youngtimerami sugeruje, że wartość dobrze utrzymanych egzemplarzy Golfa II, szczególnie rzadszych wersji, będzie systematycznie rosnąć. To sprawia, że zakup tego modelu może być nie tylko spełnieniem motoryzacyjnych marzeń, ale również rozsądną inwestycją.
Główne wnioski
-
Volkswagen Golf II (1983-1992) to kultowy model, który zdefiniował segment kompaktowych hatchbacków, wprowadzając do niego liczne innowacje, takie jak ABS, napęd 4x4 Syncro czy doładowane silniki G60. Łącznie wyprodukowano 6,3 miliona egzemplarzy tego modelu.
-
Szerokie spektrum wersji – od ekonomicznych wariantów podstawowych (C, CL), przez komfortowe (GL) i sportowe (GT, GTI), aż po wyjątkowe modele (Rallye, Country, G60 Limited) – sprawia, że każdy może znaleźć Golfa II idealnie odpowiadającego swoim potrzebom i budżetowi.